Targowisko korepetycji  |  Zadania z olimpiad i konkursów!  |  Olimpiada fizyczna 2014/2015
Ars Physica Zamkor
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj


Poprzedni temat :: Następny temat
Tarcie samochodu.
Autor Wiadomość
KacDafuk 


Wiek: 16
Posty: 11
Wysłany: 2016-05-16, 20:57   Tarcie samochodu.

Skąd wiemy,że wartość siły dośrodkowej działającej na samochód gdy porusza się ruchem jednostajnym po okręgu równa się sile tarcia kinetycznego ?
 
   
krk.korki 


Pomógł: 782 razy
Wiek: 32
Posty: 5703
Wysłany: 2016-05-16, 21:20   

nie jest równa. To po prostu ta sama siła. Innej, która mogłaby powodować obrót nie ma.
_________________
PW oraz gg tylko w sprawie korepetycji
 
 
   
KacDafuk 


Wiek: 16
Posty: 11
Wysłany: 2016-05-17, 14:01   

a na wiki pisze ''..Siła tarcia kinetycznego ma kierunek ruchu wzajemnego ciał, a zwrot przeciwny do zwrotu ruchu'' w takim razie siła ta nie powinno być skierowana przeciwko wektorowi prędkości samochodu i być styczna do okręgu czy też jest to może wyjątek od reguły?
 
   
krk.korki 


Pomógł: 782 razy
Wiek: 32
Posty: 5703
Wysłany: 2016-05-17, 15:55   

dobra teraz troche zamieszania:
słowo klucz - kinetycznego. To tarcie nie jest kinetyczne. Weź na przykład monetę na obracającej się płycie adaptera - ruchu po płycie nie ma a tacie jest.
W przypadku ruchu samochodu po okręgu masz dwa tarcia - jedno pozwala na ruch "w przód" a drugie sprawia, że samochód nie wylatuje na zewnątrz. Jedno powinno być nazwane kinetycznym, drugie wg mnie nie. Tego pierwszego wcale nie uwzględniasz bo po co mieszać.
A jak to w książce czy u nauczycielki nazwali to już inna kwestia. Kierowali się pewnie zasadą - jest ruch (jakikolwiek) to wszystkie tarcia kinetyczne.
Ale to tarcie które cie interesuje, to tak naprawdę sprawia, że samochód nie porusza się (tam gdzie my nie chcemy czyli na zewnątrz okręgu)
_________________
PW oraz gg tylko w sprawie korepetycji
 
 
   
psi 


Pomógł: 11 razy
Wiek: 30
Posty: 287
Wysłany: 2016-05-17, 16:22   

Jak samochód jedzie na wprost to siła tarcia kinetycznego działa przeciwnie do jego ruchu. Po skręceniu kół siła tarcia zmienia kierunek tak, że będzie zmieniać i kierunek samochodu i wartość jego prędkości. Składowa prostopadła do wektora prędkości tej siły jest odpowiedzialna za zmianę kierunku pojazdu. Składowa ta jest skierowana do środka jest to więc siła dośrodkowa.
 
   
KacDafuk 


Wiek: 16
Posty: 11
Wysłany: 2016-10-15, 20:34   

Skąd wiemy,że siła dośrodkowa jest siłą tarcia?
Z tego co się uczyłem rozumiem,że siła ta zawsze działa w kierunku przeciwnym do kierunku w którym dane ciało się porusza,w takim razie w tym przypadku względem ruchu którego ciała wyznaczamy tą siłe ? (bo wydaje się,że względem opon raczej nie,gdyż wtedy kierunek nie byłby do środka)
 
   
krk.korki 


Pomógł: 782 razy
Wiek: 32
Posty: 5703
Wysłany: 2016-10-16, 12:55   

Tego się nie "wie". To po prostu spojrzenie na tą samą siłę z dwóch różnych perspektyw.
Tarcie ma zwrot przeciwny względem ruchu na zewnątrz, który występuje podczas poślizgu i którego staramy się uniknąć.
_________________
PW oraz gg tylko w sprawie korepetycji
 
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  




Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo
Kontakt: kontakt@fizyczny.net
Przejdź na stat4U